Etykieta jest głównym źródłem informacji o produkcie. Od jej wyglądu zależy również powodzenie rynkowe danej rzeczy. Nowoczesne etykiety mają przede wszystkim zachęcać do zakupu i cieszyć oko. Ich producenci starają się, by były możliwie jak najbardziej dopasowane do wymagań estetycznych konsumentów.
Nowoczesne etykiety, takie jak np. etykiety shrink sleeve, nie służą wyłącznie do przekazywania informacji o produkcie. Specjaliści od marketingu i reklamy uważają je za narzędzie, dzięki któremu mogą „wciągnąć” potencjalnego konsumenta do świata producenta. Dzięki trendom, takim jak personalizacja i storytelling, etykieta służy do opowiedzenia pewnej historii, oferuje promocję lub zapewnia, że dany produkt zawiera więcej zdrowych składników niż ten z konkurencyjnej firmy. Głównym problemem projektantów etykiet jest właściwe wykorzystanie ich przestrzeni. Zależy im, by jednocześnie zamieścić niezbędne informacje dotyczące produktu i elementy graficzne.
Trend ekologiczny ? jedną z silniejszych tendencji, jakie można zaobserwować wśród producentów etykiet, jest obecność trendu ekologicznego. Stylistyki tej używają firmy m.in. z branży kosmetycznej i spożywczej. W naklejkach tego typu dominują kolory takie jak zieleń i biel. Modne są również inne barwy związane z naturą. Nie mniej ważny jest rodzaj papieru. Dużą popularnością cieszy się papier strukturalny. Jeżeli chodzi o wzory graficzne, to wśród nich często zauważymy np. motywy roślinne. Ekologia jest gorącym tematem. Z roku na rok powstają kolejne rozwiązania, których celem jest ochrona planety, więc i projektanci nie pozostają na to obojętni.