Powstał w czasach zaborów, ale tworzyli go Polacy. Przetrwał cały okres PRL-u, a także niesłychanie trudne dla bankowości i Polski lata 90. Dzisiaj na rynku konkuruje z wielkimi korporacjami. Radzi sobie. I jest nasz – tucholski. Podczas uroczystości wielokrotnie podkreślano, że siłą Banku Spółdzielczego w Tucholi jest jego lokalność.
Historia Banku Spółdzielczego w Tucholi bez wątpienia wpisuje się w dzieje naszego miasta. Placówka obchodzi w tym roku 155-lecie istnienia! Z tej wyjątkowej okazji w sobotę (22 kwietnia) w Tucholskim Ośrodku Kultury odbyło się uroczyste Zebranie Przedstawicieli Banku Spółdzielczego. Przybyłych gości przywitali prezeska zarządu Bogumiła Bełdzikowska oraz przewodniczący rady nadzorczej Stanisław Turzyński. W związku z tak poważnym jubileuszem, w posiedzeniu wzięli udział nie tylko delegaci, ale też m.in. pracownicy oraz emeryci banku. Tucholski BS ma swoją placówkę także w Kęsowie, dlatego do TOK-u przybyła przedstawicielka tamtejszego samorządu – wicewójt gminy Kęsowo Jagoda Has. Stanisław Turzyński rozpoczął od odczytania życzeń, które spłynęły do instytucji. I tak w liście od SGB-Banku S.A., który pełni funkcję banku zrzeszającego w Spółdzielczej Grupie Bankowej, napisano m.in.:
"W naszym spółdzielczym działaniu opieramy się na wzajemności, lokalności i tradycji. Za tymi wartościami kryją się realne osiągnięcia i sukcesy. Banki spółdzielcze SGB osiągnęły w 2022 r. dobre lub bardzo dobre wyniki finansowe. Jest w tej grupie również państwa bank [...]. To dowód, że państwa działania, wsparte realizacją ustalonych strategii [...] są skuteczne, mimo zewnętrznych zawirowań wojny w Ukrainie i spowolnienia gospodarczego".
Z kolei w życzeniach ze Spółdzielczego Systemu Ochrony SGB podkreślano, że tucholska placówka wypracowała "imponujące" wyniki. W zeszłym roku tutejszy BS osiągnął 6-krotnie wyższy wynik finansowy netto w porównaniu z rokiem 2021.
Ważne odznaczenia
Sobotnia uroczystość miała kilka ważnych punktów programu. W jednym z nich zasłużeni pracownicy (i działacze) otrzymali złote oraz srebrne Odznaki Spółdzielczej Grupy Bankowej. Pełną listę wyróżnionych publikujemy poniżej. Wśród odznaczonych znalazła się Maria Ollick – wnuczka jednego z prezesów banku z okresu po I wojnie światowej. Ollick nie ukrywała, że jest to dla niej bardzo wzruszający moment. Przekazała też na ręce Bogumiły Bełdzikowskiej, dla całej społeczności banku, wyjątkowy prezent. Okazał się nim oryginalny dokument z rodzinnego archiwum – telegram patriotyczny, który do jej dziadków przesłał w 1909 r. doktor Kazimierz Karasiewicz. Telegram ów został wysłany z okazji zawarcia związku małżeńskiego państwa Prylów.
Jest to swego rodzaju połączenie jednej prezesury z drugą, ponieważ mój dziadek został następcą doktora Karasiewicza [...]. Takich telegramów mam w domu kilkanaście, wydałam kiedyś album, w którym zostały one przedstawione. Należy podkreślić, że dawniej za przesyłanie telegramów patriotycznych groził areszt. Kara była zarówno dla nadawcy, jak i odbiorcy. W okresie zaborów władze pruskie zakazywały takich praktyk
– podkreślała Maria Ollick.
Podczas oficjalnej części zebrania (jeszcze przed otwarciem obrad) Bogumiła Bełdzikowska wygłosiła referat okolicznościowy na temat historii banku. Poniżej publikujemy go w całości.
Do artykułu dołączamy również fotorelację z wydarzenia.
Odznaczeni złotą Odznaką SGB:
Odznaczeni srebrną Odznaką SGB:
Referat okolicznościowy z okazji 155-lecia działalności Banku Spółdzielczego w Tucholi wygłoszony przez Bogumiłę Bełdzikowską.
Z braku materiałów historycznych z pierwszych 18. lat działalności można tylko domniemywać, iż założycielami naszego Banku byli: Juliusz Szmelter, Florian Puppel i Franciszek Frydrychowicz.
Z 16. sprawozdania Związku Spółek Zarobkowych w Wielkim Księstwie Poznańskim i Prusach Zachodnich wynika, że Tucholski Bank Ludowy założony został 15 marca 1868 roku, a do rejestru handlowego wpisany został 14 marca 1872 roku. Pierwszym dyrektorem był Juliusz Szmelter a prezesem Rady Nadzorczej Józef Kręcki.
W roku 1890 zmienia się skład Zarządu, do którego wchodzi dr Kazimierz Karasiewicz.
W roku 1894 nowym dyrektorem zostaje pan Węsierski.
W roku 1897 Węsierski zostaje odwołany, a jego miejsce zajmuje Kazimierz Karasiewicz, który nieprzerwanie przez 23 lata kieruje działalnością naszego banku. Później zmuszony był przez władze pruskie do opuszczenia Tucholi. Pod jego kierownictwem w latach 1909-1910 bank wybudował dom mieszkalno-handlowy, który jest własnością banku, do dzisiaj pełni zamierzone funkcje. W 1911 roku w podwórzu wybudowano magazyn zbożowy z przeznaczeniem dla polskiej placówki rolniczo-handlowej, ograniczając tym samym obroty handlowe firmom niemieckim.
W roku 1920 kolejnym dyrektorem i prezesem zostaje Wojciech Pryl z Bysławia, dziadek Marii Ollick. Od tego roku przyjęto też nową nazwę Bank Ludowy Spółdzielnia Kredytowa z odpowiedzialnością nieograniczoną.
W kolejnych latach następowały częste zmiany na stanowisku dyrektora. I tak kolejnymi byli: Stanisław Janeczkowski, Zygmunt Jurkiewicz, Franciszek Drążkowski.
1 stycznia 1927 roku na stanowisko dyrektora i prezesa zostaje wybrany Leon Rochon, który kieruje bankiem do wybuchu II wojny światowej. Rochon przebywał podczas wojny w obozie jenieckim i dlatego po wojnie działalność została reaktywowana dopiero z 1 stycznia 1946 roku.
W tamtym okresie cały personel składał się z dwóch urzędujących członków zarządu tj., Rochona jako dyrektora i Stefanii Glaza jako kasjera.
W lutym 1946 roku zostaje przyjęty w charakterze praktykanta Stefan Zwiefka, który z czasem obejmuje stanowisko księgowego.
Na mocy uchwały Walnego Zgromadzenia z 29 czerwca 1950 roku Bank Ludowy przekształcony zostaje w Gminną Kasę Spółdzielczą (GKS).
W 1950 roku kierownictwo Gminnej Kasy Spółdzielczej obejmuje Stefan Zwiefka, który nieprzerwanie kierował bankiem do roku 1993.
Wiosną 1961 roku bank przyjmuje nowy statut i wraca do starej nazwy jako Bank Ludowy Spółdzielnia Oszczędnościowo-Pożyczkowa.
Zakres działalności banku zwiększa się z roku na rok. Jednak na powiększenie obsady personalnej Centralny Związek SOP odmawia dodatkowych etatów. W tej sytuacji zachodzi potrzeba ograniczenia terenu działania. Zwiefka organizuje więc dwa nowe samodzielne banki w Gostycynie i Cekcynie. Szkoda, iż w późniejszym okresie łączenia się banków, zapomniały one o swoich korzeniach.
Pod rządami Centralnego Związku Spółdzielni Oszczędnościowo-Pożyczkowych (SOP) bank pracuje do połowy 1975 roku. W tym też roku zostaje wprowadzony nowy podział administracyjny kraju, który wywołuje potrzeby przeobrażeń wielu instytucji w kraju, w tym także spółdzielczości oszczędnościowo-pożyczkowych.
1 lipca 1975 roku połączono Bank Rolny z Centralnym Związkiem SOP i powołano do życia Bank Gospodarki Żywnościowej, który od tego momentu stał się dla naszego banku centralą organizacyjną, rewizyjną i finansową.
W tym też roku bank zmienił nazwę z Banku Ludowego na Bank Spółdzielczy i tę nazwę używamy do dzisiaj.
Nowe statuty tych banków wprowadziły pewne ograniczenia samorządowych form zarządzania bankiem spółdzielczym. Od tego momentu stały się one bankami gmin w dosłownym tego słowa znaczeniu a bank zaczął udzielać kredyty związane z inwestycjami na nowe budownictwo inwentarskie, gospodarcze i mieszkalne, na zakup maszyn i narzędzi rolniczych.
Według szacunków bankowych w tym okresie około 80% całego skupu rozliczano w sposób bezgotówkowy.
W 1982 roku zostały uchwalone dwie nowe ustawy: „Prawo bankowe” i „Prawo Spółdzielcze”.
Nasz bank z tego okresu to przedsiębiorstwo rentowne, prowadzące rozległą działalność w zakresie gromadzenia wkładów i akcji kredytowych. Wszystko było wynikiem tego, że kredyt był nisko oprocentowany i posiadał stałą stopę procentową, jaka obowiązywała od momentu udzielania do dnia spłaty ostatniej raty.
Taki stan rzeczy trwał do końca 1989r., w którym to wprowadzono zmienną stopę procentową. Spowodowało to, iż w związku ze wzrastającą inflacją, stopy procentowe wzrastały w bardzo szybkim tempie i były liczone nawet w stosunku miesięcznym. Spowodowało to dalej sytuację, w której zapotrzebowanie na nowe kredyty gwałtownie spadało, a zaciągnięte wcześniej były lawinowo spłacane. Nie była to zbyt korzystna sytuacja dla banku. Namiastkę takiej sytuacji mamy ponownie obecnie.
31 stycznia 1989 r. weszła w życie ustawa Prawo bankowe i o NBP, dając niezbędne podstawy prawne dla konstrukcji nowoczesnego systemu bankowego, w tym sektora spółdzielczego. Likwidacji uległy wszystkie związki spółdzielcze, a BGŻ (bank państwowo-spółdzielczy) przestał spełniać w stosunku do banków spółdzielczych funkcję centralnego związku spółdzielczego i żadna inna organizacja tych funkcji nie przejęła. BGŻ pozostał nadal jednak centralą finansową, a zrzeszenie w nim nie było już obligatoryjne. Prezes NBP do końca 1992 r. zobowiązał jednak wszystkie banki spółdzielcze do podjęcia decyzji, w jakiej strukturze będą działać.
Nasz Bank pozostał w strukturze BGŻ-etowskiej.
W marcu 1991 roku z inicjatywy działaczy spółdzielczości z Wielkopolski powstał Krajowy Związek Banków Spółdzielczych – KZBS (nasz Bank jest członkiem tego związku). Z inicjatyw KZBS powstały Banki Regionalne.
I tak jako pierwsze powstały:
Gospodarczy Bank Wielkopolski S.A. w Poznaniu (nasz bank był jednym z pierwszych akcjonariuszy tego Banku)
Gospodarczy Bank Południowo – Zachodni S.A. we Wrocławiu.
W naszym banku w tym okresie zachodzą zmiany dotyczące kierowania i zarządzania. Z końcem sierpnia 1993 roku – po 43 latach nieprzerwanego kierowania – na zasłużoną emeryturę odchodzi Stefan Zwiefka i sprawuje funkcję wiceprezesa zarządu. Od tego momentu bankiem kieruje Bogumiła Bełdzikowska.
W latach 90. banki spółdzielcze zaczęły wchodzić na wolny rynek finansowy. Proces ten, połączony z kryzysem gospodarczym, który szczególnie dotknął rolnictwo i rzemiosło, okazał się przyczyną poważnych kłopotów, które w konsekwencji doprowadziły do ogłoszenia upadłości niektórych Banków Spółdzielczych. Również i naszego banku nie ominęły trudy tego okresu. Bank nasz za rok 1994 wykazał stratę bilansową przy jednoczesnym wypracowaniem zysku podatkowego. Dlatego kolejne 4 lata były dla całego banku ciężką pracą wychodzenia i odpracowywania zaistniałej straty.
Próbą uzdrowienia zaistniałej sytuacji w spółdzielczości bankowej, było wprowadzenie tzw. Ustawy świętojańskiej, tj. ustawy z 24 czerwca 1994 r. o restrukturyzacji banków spółdzielczych i BGŻ oraz o zmianie niektórych ustaw. Nakreślała ona zmiany organizacyjne, przedstawiając trójszczeblową strukturę spółdzielczości bankowej, tj. banki spółdzielcze, regionalne i bank krajowy.
Bank nasz w 1996 roku zrzeszył się w Pomorsko-Kujawskim Banku Regionalnym S.A. w Bydgoszczy i pozostał w tym zrzeszeniu do 2002 r.
Rok 1998 był przełomowy dla banków spółdzielczych, również i tucholskiego, ze względu na decyzję Komisji Nadzoru Bankowego o wymogach dotyczących wielkości funduszy własnych banków. Do 1 stycznia 1999 roku bank nasz powinien posiadać 300 tyś euro, w przeliczeniu 1 mln 165 tys. zł. Nie spełniając tego wymogu, nie moglibyśmy kontynuować swojej bankowej działalności. W tamtym okresie na 1245 banków spółdzielczych istniejących w Polsce zaledwie 19,5% posiadało w tej wysokości fundusze własne.
W wyniku decyzji banków (w tym BS w Tucholi) akcjonariuszy P-BR S.A. w Bydgoszczy od 28 marca 2002 roku, poprzez podpisanie umowy zrzeszenia z Gospodarczym Bankiem Wielkopolskim S.A. w Poznaniu, Bank Spółdzielczy w Tucholi wszedł w struktury jednego z 3 funkcjonujących w Polsce zrzeszeń tj. Spółdzielczej Grupy Bankowej.
Bank Spółdzielczy w Tucholi w nowe tysiąclecie wszedł jako jednostka stabilna, obdarzona zaufaniem swoich członków i klientów, rozwijająca się i poszerzająca zakres swoich usług.
Mając na celu zapewnienie bezpieczeństwa i stabilnych podstaw rozwoju, 23 listopada 2015 roku nasz bank zawarł umowę ze Spółdzielczym Systemem Ochrony SGB.
Na przestrzeni lat zmieniały się skład Rady Nadzorczej i Zarządu Banku Spółdzielczego w Tucholi.
Nie sposób wymienić wszystkich byłych członków Rady, byli to m.in.: Stanisław Napiórkowski i Franciszek Wegner – wieloletni przewodniczący, Elżbieta Brachowska – po śmierci pana Franciszka przewodnicząca rady, Edmund Czapiewski, Zdzisław Gwizdała, Barbara Zarzyńska, Felicja Rybka, Urszula Dereszyńska.
Wspomnę też byłych członków zarządu: Stefan Zwiefka (długoletni prezes), Barbara Idzikowska oraz Barbara Szachta.
Następną naszą dumą są przeprowadzone modernizacje i remonty lokali bankowych. W 1998 roku rozpoczęliśmy remont budynku głównego. We wstępnej fazie wykonano remont lokalu wewnątrz na parterze, a następnie elewacji zewnętrznej. W 2002 roku wykonany został remont oddziału w Kęsowie. Lokale te dostosowane zostały do pełnych standardów obsługi klienta, na co w pełni sobie zasłużyli, a pracownicy zyskali lepsze warunki pracy.
W 2003 roku wykonano remont pierwszego piętra, tym samym wygospodarowano miejsce na gabinet prezesa wraz z salką posiedzeń dla RN. Kilka lat temu zaadaptowano kolejne pomieszczenia na pierwszym piętrze, zyskując tym samym więcej pomieszczeń dla lepszej i swobodniejszej obsługi klienta i pracy pracowników.
Nie sposób przedstawić w skrócie 155 lat, a także rozwoju na różnych odcinkach pracy w banku. Już na zebraniach grup członkowskich zaznaczyłam, jak ciekawie jest obserwować zachodzące zmiany przez klientów w trakcie korzystania z usług banku i przez pracowników w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych.
Dzisiaj nasz bank to nowoczesna placówka. Usługi świadczone są na miarę czasu. Staramy się zaspokoić wszystkie potrzeby. Tempo wdrożeń także wymusiła pandemia, czas w niektórych przypadkach był bardzo skracany. Wdrażane z tzw. marszu wymagało od pracowników dużej dyspozycyjności i wiedzy.
Trudno wymienić czego obecnie nie mamy. Zresztą jak hasło głosi: „Mamy tu wszystko”. Zaczęliśmy od wydawania kart płatniczych, potem przyszła kolej na bankomat: jeden, drugi i trzeci, bankowość elektroniczna, a w nich usługa expres elixiru. Zaoferowanie klientom aplikacji mobilnej, a w niej korzystanie z BLIK, przelewów na telefon.
Nasi Klienci mogą korzystać za pomocą bankowości elektronicznej z licznych udogodnień. Udostępniamy możliwość składania elektronicznych wniosków związanych miedzy innymi z: Rodzina 500+, Dobry start 300+, Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, wniosek o Terminal Płatniczy – Polska Bezgotówkowa, Wnioski dotyczące wakacji kredytowych. Poprzez bankowość elektroniczną można złożyć także dokumenty niezbędne do prowadzenia przez bank monitoringu kredytowego.
Z Bankiem Spółdzielczym można potwierdzić swoją tożsamość poprzez ePUAP czy też założyć Profil Zaufany. W pełni dostępne jest zatem załatwianie spraw urzędowych na serwisach administracji publicznej bez wychodzenia z domu.
Specyfika rynku na jakim działa tucholski bank od lat wytycza kierunki jego podstawowej działalności i nie da się tego zaplanować, czy skierować na inne tory w krótkim okresie czasu. Bank współpracuje ze wszystkimi gminnymi instytucjami samorządowymi, pełni istotną rolę w rozwoju drobnej i średniej przedsiębiorczości. Jako społeczność bankowa, chcemy aktywnie troszczyć się o dotychczasowych i przyszłych klientów, podnosić jakość, szybkość i elastyczność usług, podnosić kwalifikacje zawodowe pracowników, pozostać dalej samodzielnym bankiem i świętować jako Bank Spółdzielczy w Tucholi kolejne rocznicowe jubileusze.
Obecnie jesteśmy postrzegani przez klientów jako bank przyjazny, a pracownicy jako mili, uprzejmi i kompetentni.
Przed naszym bankiem jest jeszcze bardzo dużo wyzwań bieżących, musimy się uwijać, by temu sprostać, by słowo uwijać nie przekuło się w zwijać.
Na przestrzeni swoich 155 lat działalności Bank Spółdzielczy pracował na rzecz mieszkańców przede wszystkim gminy Tuchola i gminy Kęsowo. Będąc częścią tych środowisk czynnie uczestniczy w różnorakich przedsięwzięciach, wspierając dotacjami miejscowe organizacje i stowarzyszenia, lokalne kluby sportowe, szkoły, fundacje itp. Doświadczenia wynikające z tak długiej tradycji sprawiają, że mimo ogromnej konkurencji, wyniki banku są dobre, Z roku na rok rośnie wartość kapitałów własnych, które gwarantują stabilną sytuację finansową. To wszystko przekłada się na ciągły wzrost zaufania przez jego członków i klientów, będących najwyższą wartością dla banku – od 1868 roku mocno wpisanego w pejzaż lokalnego środowiska i nierozerwalnie z nim związanego.
W banku zatrudnionych jest łącznie z członkami zarządu 25 osób. Pracowników przebywających na emeryturze jest 22. Przewodniczącym RN jest Stanisław Turzyński, który w radzie jest od 2002 roku. Zastępcą przewodniczącego jest Eliasz Adamczewski. Sekretarzem Rady od 2002 roku jest Bogdan Błażejewski.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz