Od dobrego kandydata do pracy wymaga się nie tylko umiejętności twardych, ale i kompetencji miękkich. Jeśli zatem dopiero stawiasz pierwsze kroki na rynku pracy albo myślisz o zmianie zatrudnienia, to warto wiedzieć, które są szczególnie cenione na rynku pracy.
Doceniane kompetencje twarde
Umiejętnościami twardymi nazywa się kompetencje zawodowe, a więc te niezbędne do wykonywania pracy na danym stanowisku. Mowa m.in. o ogólnym poziomie wiedzy z zakresu danej branży, doświadczeniu czy kwalifikacjach zawodowych. Podlegają one weryfikacji już podczas rozmów rekrutacyjnych – często dzieje się tak, że kandydat jest proszony o wykonanie zadania próbnego lub przedstawienie posiadanych certyfikatów czy dyplomów.
Bez względu na to, czy poszukujesz pracy w Legionowie, Ostrołęce czy Warszawie, w każdej z firm pracodawca będzie zwracał uwagę na Twoje doświadczenie i wiedzę.
Kompetencje specjalistyczne
Oczywiście warto też pamiętać, że odpowiedni kandydat do pracy powinien mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności specjalistyczne. W zależności od stanowiska może to być obsługa programów graficznych czy znajomość języków programowania.
Znajomość języków obcych
Obecnie pracodawcy cenią sobie dobrą znajomość języków obcych – szczególnie innych niż język angielski. Najlepiej, jeśli jest ona potwierdzona oficjalnym certyfikatem – rzeczywiste zdolności da się jednak zweryfikować dopiero w praktyce podczas rozmowy.
Kompetencje cyfrowe
W czasach cyfrowej transformacji ogromne znaczenie ma także zdolność biegłego korzystania z nowoczesnych technologii – np. innowacyjnych programów księgowych, jeśli mowa o pracy w finansach czy aplikacji wykorzystujących sztuczną inteligencję. W wielu firmach jest to obecnie nie tylko zaleta, ale i niezbędna umiejętność kandydata.
Zastanawiasz się, gdzie szukać pracy w Wodzisławiu Śląskim czy Katowicach? Na internetowych portalach ogłoszeniowych czekają na Ciebie setki ofert z najpopularniejszych branży.
Kompetencje miękkie, na które zwrócą uwagę pracodawca
Umiejętności miękkie nazywa się również umiejętnościami społecznymi lub interpersonalnymi. Dotyczą one przede wszystkim zdolności organizacji, radzenia sobie ze stresem czy nawiązywania relacji. To właśnie one mają duży wpływ na sposób podejmowania decyzji, komunikacji ze współpracownikami czy zarządzania zespołem.
Umiejętne zarządzanie czasem i pracą
Jedną z niezbędnych umiejętności miękkich na rynku pracy – bez względu na branżę – jest umiejętność organizacji i zarządzania pracą. Skuteczne planowanie czasu niezbędnego do wykonania konkretnych zadań to podstawa – w przeciwnym razie realizacja projektów może znacząco się opóźniać.
Zdolności komunikacyjne
Ogromne znaczenie mają również umiejętności komunikacyjne, które w dużym stopniu wpływają na współpracę z resztą zespołu. Znacząco ułatwiają one pracę w grupie i wspólną realizację zadań oraz projektów, a ponadto – przekładają się na panującą w organizacji atmosferę.
Umiejętność rozwiązywania problemów
Umiejętność rozwiązywania problemów również jest wyjątkowo istotna. To bardzo ważne, aby pracownik potrafił znaleźć wyjście z trudnych sytuacji, wykorzystując dostępne dane oraz narzędzia i zachowując przy tym „trzeźwe myślenie”.
Oferty pracy w serwisach online jasno określają, jakich umiejętności oczekują od kandydatów polscy pracodawcy. Jeśli aktualnie poszukujesz nowego miejsca zatrudnienia, sprawdź ogłoszenia w sieci i zdobądź stanowisko, które zapewni Ci stały rozwój.
Podsumowanie
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej brane są pod uwagę zarówno kompetencje twarde, jak i umiejętności miękkie kandydata – niezależnie od rodzaju firmy czy branży. Przed wysłaniem CV warto więc zawsze upewnić się, że spełniasz wymagania danego pracodawcy – np. pod względem doświadczenia zawodowego lub posiadanych zdolności specjalistycznych.