Wybuch pandemii wywrócił nasze życie prywatne i zawodowe do góry nogami. Aby nauczyć się funkcjonować w zmienionej rzeczywistości trzeba było na nowo zdefiniować wiele obowiązujących do tej pory reguł. Wydarzenia ostatnich kilkunastu miesięcy przyczyniły się przede wszystkim do ogromnego wzrostu popularności wydarzeń zdalnych. Jedną z najpopularniejszych form wirtualnych eventów są webinary. Tradycyjnie były organizowane w celach edukacyjnych, obecnie coraz częściej służą jednak celom marketingowym.
Termin webinar to zbitek dwóch angielskich słów: WEB (sieć www) i SEMINAR (seminarium). Pod pojęciem „webinarium” kryje się seminarium organizowane online, organizowane przy pomocy elementów multimedialnych na specjalnej platformie. Własną, unikatową platformę do wydarzeń online ma np. agencja eventowa https://bluexperience.pl/. Przy użyciu tego narzędzia można stworzyć spotkanie przeznaczone do dyskusji i wzajemnych konsultacji. Z webinarów korzystają osoby prywatne, ale też firmy i inne podmioty. Webinaria mogą być używane w celach edukacyjnych i szkoleniowych, mogą być też sposobem na przyciągnięcie klientów czy wykreowanie rozpoznawalności marki. Webinary potrafią być niezwykle skutecznym narzędziem promocji – to jedna z wygodniejszych form komunikacji dla sprzedawców czy marketingowców. Webinar to spotkanie prowadzone z wykorzystaniem Internetu, zatem do uczestnictwa konieczne jest połączenie internetowe. Osoba prowadząca musi być wyposażona w kamerę, a często i rozwiązania pozwalające podnieść jakość spotkania, np. platformy do prowadzenia eventów online. O tym, jak stworzyć świetny webinar na dedykowanej platformie, piszą autorzy tego artykułu: https://bluplatform.io/co-to-webinar-i-webinarium-jak-zorganizowac-webinar/.
Zarówno webinar, jak i wideokonferencja to formy wykorzystujące możliwość zdalnego połączenia z organizatorem w przestrzeni wirtualnej. W obydwu przypadkach niezbędne minimum stanowią te same narzędzia – kamera i mikrofon. Między tymi formułami występują jednak pewne subtelne różnice. W przypadku wideokonferencji wszyscy uczestnicy widzą siebie nawzajem, mogą wypowiadać się i dyskutować. Natomiast webinar jest zasadniczo jednostronny – spotkanie prowadzone jest przez jedną osobę (lub większą ich grupę), a zadaniem uczestników jest słuchanie i obserwowanie wystąpienia. Jeśli możliwości platformy na to pozwalają, publiczność może zadawać pytania w formie czatu, a także rozmawiać na żywo ze speakerem.
Aby zorganizować dobry webinar, seminarium czy konferencję niezbędne jest stabilne połączenie z Internetem oraz kamerka, którą można kupić już za kilkadziesiąt złotych. Przygotowanie webinaru obejmuje kilka aspektów. Oprócz kwestii technicznych należy zadbać o rozesłanie informacji o wydarzeniu np. do bazy klientów firmy, przyda się też promowanie działań za pośrednictwem newslettera czy mediów społecznościowych. Oczywiście do webinaru musi być też odpowiednio przygotowany jego prowadzący. Speaker/speakerzy muszą poznać zagadnienia, które będą poruszane, i przynajmniej dla części z nich przygotować prezentacje multimedialne. Prowadzący musi być też przygotowany do odpowiedzi na ewentualne pytania, które mogą pojawić się po jego wystąpieniu.
Technologia wiele ułatwia – nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Wirtualne eventy od kilku lat są nieodłączną częścią zawodowej aktywności wielu z nas. Obecnie organizacja wydarzeń online weszła do kanonu działań event marketingowych. Opowiadając o wydarzeniach online nie sposób nie zastanowić się nad przyszłością branży eventowej. Teraz, gdy epidemia koronawirusa wydaje się wreszcie wyhamowywać, nasza codzienność nadal obfituje w elementy wirtualne. Zainteresowanie publiczności tematem wirtualnych wydarzeń wciąż jest wysokie i wiele wskazuje na to, że pewne zasady zostaną z nami na zawsze.