Zamknij

Większa kasa na drogi wojewódzkie. Skorzystamy?

10:41, 28.04.2021 | L.Z
Skomentuj
REKLAMA

Do spotkania w formie online przedstawicieli samorządu województwa z samorządowcami powiatu tucholskiego doszło w połowie kwietnia. Z marszałkiem Zbigniewem Sosnowskim, dyrektorem Departamentu Infrastruktury Drogowej Mirosławem Graczykiem oraz dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich Przemysławem Dąbrowskim rozmawiali starosta Michał Mróz, wicestarosta Zenon Poturalski, burmistrz Tucholi Tadeusz Kowalski, wójt gminy Gostycyn Ireneusz Kucharski oraz radny wojewódzki Jarosław Katulski

Głównym punktem spotkania były planowane do realizacji zadania z nowej perspektywy unijnej, tj. 2021-2027.

- Obecny stan negocjacji ze stroną rządową i przedstawicielami Komisji Europejskiej nie pozwala jeszcze ostatecznie przyjąć do realizacji zadań drogowych ani określić ich wielkości. Przygotowania jednak trwają. Zadania są konsultowane z samorządami lokalnymi - podaje zgodnie z raportem urzędu marszałkowskiego starosta Michał Mróz.

Spotkanie było też okazją do rozmów na temat przystąpienia do realizacji budowy obwodnicy Tucholi oraz proponowanych likwidacji pięciu miejsc niebezpiecznych polegających na przebudowie skrzyżowań.

- Głównym celem podejmowanych działań jest poprawa bezpieczeństwa poprzez przebudowę infrastruktury drogowej i wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Tucholi. Omówiono możliwe scenariusze realizacji obwodnicy uzależnione od dostępności środków z programów krajowych bądź unijnych. W zależności od ostatecznych możliwości finansowych omówiono także kolejność realizacji poszczególnych etapów tej potrzebnej inwestycji - czytamy w raporcie. 

Obwodnica najdłuższa i najdroższa

Obecni na spotkaniu samorządowcy z niepokojem przyjęli kolejną informację o przedłużającej się odpowiedzi Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie w sprawie decyzji środowiskowej (tym razem - o czym już pisaliśmy - przedłużono wydanie decyzji do końca lipca 2021 r.).

- Decyzja została wydana 4.12.2018 i do obecnej chwili nie może doczekać się ostatecznej akceptacji GDOŚ - przypomniał Michał Mróz.

Przy sprawie obwodnicy omawiano także możliwości współfinansowania zadań przez samorządy gmin i powiatu. Jeśli chodzi o samą obwodnicę, której długość wyniesie około 10,1 km, koszt jej budowy został oszacowany na około140-150 mln zł. Z obecnie projektowanych i planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich jest najdłuższą i najdroższą inwestycją. Samorządowcy liczą, że swój udział finansowy w niej będzie miał budżet państwa w ramach dostępnych środków z programów krajowych: Krajowego Programu Odbudowy (KPO) i Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD).

Gostycyn - Tuchola. Szansa na większy zakres inwestycji

Drugim tematem rozmów była konieczność modernizacji dróg wojewódzkich.

- Marszałek Sosnowski potwierdził, że oprócz już zaakceptowanych inwestycji (zabezpieczonych na bieżący rok środków finansowych) nastąpi w kwietniu zwiększenie środków na modernizację i przebudowę dróg wojewódzkich - relacjonuje Michał Mróz. - Część z tych środków pozwoli zwiększyć zakres inwestycji na DW 237 na odcinku Gostycyn – Tuchola. Trwają także prace nad harmonogramem prac planowanych w kolejnych latach, w których drogi wojewódzkie w powiecie tucholskim DW 237, DW 241 i DW 240 znalazły się na liście dróg kluczowych dla sieci dróg publicznych w województwie.

Wśród zaplanowanych na ten rok zadań na drogach wojewódzkich znalazły się: remont drogi wojewódzkiej 241 - od skrzyżowania z 237 w kierunku Sępólna Krajeńskiego - długość zgłoszonego do remontu odcinka drogi - 2,36 km. Dalej, droga wojewódzka 237 Łyskowo – Gostycyn na odcinku o długości 2,4 km i zmiana nawierzchni ścieżki rowerowej na masę asfaltową na odcinku Rudzki Most - Rudzki Młyn przy drodze wojewódzkiej 240.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
0%