Zamknij

Wchłanianie żelaza i witamina C

08:49, 28.04.2022 | ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Witamina C, cząsteczka bogata w owoce cytrusowe, jest jednym ze składników, które pomagają organizmowi w bardziej efektywnym wchłanianiu żelaza. To właśnie witamina C zwiększa biodostępność żelaza zawartego w diecie.

Czym jest żelazo?

Żelazo jest nieorganicznym składnikiem odżywczym niezbędnym w różnych procesach fizjologicznych w organizmie. Występuje w postaci związanej z białkami, takimi jak hemoglobina lub enzymy biorące udział w łańcuchu transportu elektronów. Żelazo nie jest syntetyzowane przez organizm i jest pozyskiwane wyłącznie z diety. W produktach spożywczych znajdują się dwa rodzaje żelaza. Hemowe, które jest pochodzenia zwierzęcego i niehemowe, które jest pochodzenia roślinnego.

Wchłanianie żelaza

Ponieważ w organizmie nie ma mechanizmów wydalania, do utrzymania odpowiedniego poziomu żelaza niezbędna jest regulacja jego wchłaniania. Wchłanianie żelaza odbywa się przez błonę śluzową jelit. Przyswajanie żelaza niehemowego wzrasta poprzez zwiększenie jego rozpuszczalności. Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest czynnikiem zwiększającym wchłanianie żelaza. Witamina ta jest czynnikiem wiążącym żelazo i zwiększającym efektywność jego wchłaniania. Przyswajanie żelaza przez organizm zwiększa się poprzez stosowanie diety zawierającej witaminę C. Witaminę C można znaleźć w owocach cytrusowych i warzywach. Z tego względu kluczowe jest odpowiednie bilansowanie diety. W szczególności weganie i wegetarianie powinni zgłosić się o poradę do dietetyka lub rozważyć catering dietetyczny Kraków, aby mieć pewność, że nie tylko cała dieta, ale także każdy posiłek będzie odpowiednio skomponowany.

Znaczenie żelaza

Żelazo pełni w organizmie różne ważne funkcje. Oto kilka najważniejszych:

• Żelazo jest ważnym składnikiem odżywczym, który jest niezbędny do oddychania i metabolizmu.

• Hemoglobina znajdująca się w czerwonych krwinkach zawiera dwie trzecie żelaza w organizmie. Hemoglobina pomaga w transporcie tlenu do różnych części ciała.

• Żelazo jest potrzebne układowi odpornościowemu do zwalczania chorób. Bierze ono również udział w syntezie DNA i łańcuchu transportu elektronów.

• Żelazo jest przechowywane w organizmie w postaci grup hemowych. Ponadto, około 25% żelaza jest przechowywane w organizmie w postaci ferrytyny.

Żelazo w organizmie jest stale wykorzystywane do różnych celów. Nie jest ono syntetyzowane w organizmie i dlatego musi być przyjmowane z dietą. Równowaga pomiędzy ilością pobieranego, transportowanego, przechowywanego i wykorzystywanego żelaza jest określana mianem homeostazy żelaza. W organizmie nie ma mechanizmów umożliwiających wydalanie żelaza. Dlatego też regulacja poziomu żelaza odbywa się głównie podczas jego wchłaniania.

Rola witaminy C we wchłanianiu żelaza

DLa organizmu wchłanianie hemowej formy żelaza jest stosunkowo łatwiejsze i nie mają na nie wpływu inne pokarmy spożywane w tym samym posiłku. Natomiast w przypadku żelaza niehemowego, skład posiłku odgrywa rolę w jego przyswajaniu. Ilość witaminy C spożytej w posiłkach roślinnych jest wprost proporcjonalna do zwiększenia absorpcji żelaza. Oprócz tego, witamina C jest jedynym wzmacniaczem wchłaniania żelaza, dostępnym w diecie wegetariańskiej lub wegańskiej. Kwas askorbinowy może działać jak czynnik chelatujący, który wiąże się z żelazem i ułatwia jego rozpuszczalność, co pozwala na łatwiejszą absorpcję.

 

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%