Zamknij

Jakie są typy domen? Dla kogo domena .pl, .com, .eu...?

12:23, 07.09.2022 . Aktualizacja: 11:09, 26.09.2022

 

Każda nowoczesna firma powinna posiadać stronę internetową. Oprócz tego, że musi być ona estetyczna i funkcjonalna, powinna także mieć dobrą nazwę. Wybór odpowiedniej domeny to nie lada wyzwanie, gdyż do wyboru jest ich całe mnóstwo. Jakie są rodzaje domen i na jaką się zdecydować?

Czym jest domena internetowa?

Domena to element adresu DNS (Domain Name System), dzięki któremu możemy znajdować w sieci stronę WWW, serwery czy adresatów poczty e-mail. Tłumaczy ona adres IP na nazwę w języku naturalnym. Mówiąc prościej, jest to unikalny adres internetowy, pod którym dostępne są różne usługi. Nazwy domen są niepowtarzalne, a więc przekierowują do ściśle określonego zasobu w sieci.

Wybór domeny to istotna decyzja, która powinna być dobrze przemyślana. Może ona bowiem decydować o sukcesie strony i zarazem działalności, którą zamierzasz prowadzić. Jeśli już znajdziesz dobrą, chwytliwą nazwę, to tanie domeny (.pl lub .com.pl) możesz wykupić na www.seohost.pl, stronie firmy oferującej również hosting.

Domena składa się z wybranej przez ciebie nazwy i rozszerzenia, np. twojanazwa.pl, waszamarka.com, naszbiznes.eu. Są to jednak podstawowe rodzaje, jednak typów domen jest całe mnóstwo.

Jakie są rodzaje domen internetowych?

Istnieje wiele różnych rozszerzeń dla domen internetowych. Ich wybór jest kwestią indywidualną, nie istnieją bowiem żadne sztywne reguły. Rozszerzenia dzielimy ze względu na konkretne parametry. My proponujemy poniższe typy.

  • Domeny globalne — są to domeny o zasięgu międzynarodowym. Inaczej mogą być nazywane domenami generycznymi. Podstawowe domeny globalne to np.: .com, .net.
  • Domeny narodowe — domeny z dwuliterowym rozszerzeniem, czyli skrótem określonego kraju, w obrębie którego działa adres strony. Są to np.: .pl (Polska), .de (Niemcy), .uk (Wielka Brytania), .it (Włochy).
  • Domeny regionalne — charakterystyczne dla danego regionu, zawierające nazwę miejscowości lub województwa, przykładowo: .warszawa.pl, .poznan.pl, .pomorskie.pl, .mazury.pl.
  • Domeny funkcjonalne — każdy z powyższych rodzajów domen może mieć dodatkowy element w rozszerzeniu, sugerujący obszar działalności strony znajdującej się pod danym adresem. Mogą to być na przykład: .auto.pl, .edu.pl, .media.pl, .sklep.pl, .turystyka.pl.

Jak wybrać domenę internetową?

Rejestrując adres strony, mamy do wyboru wiele rozszerzeń naszej domeny. Często nie zważamy na to, co oznaczają poszczególne z nich. Jak już wspomnieliśmy, nie mamy w Polsce określonych reguł co do wyboru domeny. Warto się jednak zastanowić, które rozszerzenie będzie odpowiednie dla naszej strony. Sprawą oczywistą jest, że jeśli nasz biznes ma działać jedynie w granicach naszego kraju, to dobrym wyborem będzie .pl. Jeśli jednak zamierzamy prowadzić działalność międzynarodową, warto zainwestować w rozszerzenie globalne .com. Przyjmuje się, że takie domeny wybierają ”zwyczajne” firmy. Organizacje różnego typu mają zarezerwowane .org, natomiast wcale nie muszą go wybrać. Organizacje rządowe to skrót .gov, natomiast wszelkie serwisy informacyjne mogą z powodzeniem stosować domenę z .info. Większość placówek edukacyjnych intuicyjnie wybiera rozszerzenie .edu. Jednak to, na jaką domenę postawimy, jest tylko naszą decyzją.

Rozszerzenie w domenie to jednak nie wszystko. Warto również pamiętać o zasadach, które pozwalają na stworzenie dobrego adresu strony internetowej. Nazwa powinna nawiązywać do naszej działalności, być możliwie najkrótsza i chwytliwa. To one w dużej mierze decyduje widoczności strony i jej sukcesie.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%