Większość firm korzysta z rozwiązań IT, takich jak programy księgowe, systemy magazynowe czy CRM lub ERP. Jeśli chcemy skutecznie rozwijać firmę na rynku, ważne jest również, aby zadbać o dobrą analitykę biznesową, czyli działania zwane Business Intelligence. Ułatwić nam to mogą odpowiednie narzędzia, którym się dzisiaj przyjrzymy.
Business Intelligence to nic innego jak analityka biznesowa. Pojęcie to jest bardzo pojemne i zawiera w sobie mnóstwo różnych działań związanych z funkcjonowaniem firmy. Można powiedzieć, że są to procesy zbierania wiadomości o firmie, poddawania ich analizie cyfrowej i przekształcania ich w wiedzę, która umożliwi lepsze konkurowanie na rynku. Te działania byłyby niemożliwe, gdyby nie odpowiednie narzędzia z zakresu IT, które pomagają
w przeprowadzaniu Business Intelligence. Są to najróżniejsze oprogramowania, które pozwalają sprawniej tworzyć analizy danych. Wprowadzeniem takich narzędzi możemy zająć się sami, lub powierzyć to specjalistom, np. system Business Intelligence pomoże wdrożyć firma z Warszawy (ittouch.pl). Jeśli nie zatrudniamy swoich pracowników z zakresu IT, warto oddać te obowiązki fachowcom, którzy zrobią to bardzo profesjonalnie.
Jeśli podejmujemy decyzję o wprowadzeniu systemów Business Intelligence, aby skutecznie móc rozwijać firmę, warto przemyśleć najważniejsze potrzeby. Przede wszystkim narzędzia tego typu powinny być intuicyjne i proste w użyciu, aby nie utrudniały pracy, a polepszały jej jakość. Przedsiębiorcy wyróżniają kilka właściwości, które powinny posiadać narzędzia Business Intelligence i są to: wysokie standardy bezpieczeństwa, analiza w czasie rzeczywistym, możliwość samodzielnego tworzenia raportów i dostęp do wspólnej bazy danych wielu użytkowników. Oprócz tego klienci cenią sobie opcje integracji z innymi systemami.
Na polskim rynku dostępnych jest wiele różnych systemów Business Intelligence. Trzeba jednak przyznać, że nie każdy z nich jest warty zainteresowania. Jakie narzędzia są najpopularniejsze?
Oprócz wyżej wymienionych najczęściej wybieranych systemów do analityki biznesowej jest jeszcze wiele innych, popularnych narzędzi. Są to między innymi: Xplenty, Zoho Analytics, Birst, IBM Cognos, Pentaho. To, na jaki system się zdecydujemy, jest w dużej mierze kwestią indywidualną. Decyzję trzeba więc podjąć, mając na uwadze potrzeby zarówno firmy, jak i swoje własne.