Sposób prowadzenia rekrutacji wpływa na to, w jaki sposób kandydaci postrzegają daną firmę. Zdarza się, że rekruterzy popełniają błędy, które zmniejszają szansę na pozyskanie najlepszych pracowników. Sprawdź, czego szczególnie warto unikać i na co uważać, prowadząc proces rekrutacji.
Nieatrakcyjne ogłoszenie
Podstawowym błędem rekrutera, który da się zauważyć już na pierwszym etapie rekrutacji, jest niewłaściwie skonstruowane ogłoszenie o pracę. Powinno ono zawierać zarówno opis stanowiska, warunki zatrudnienia czy oczekiwania względem kandydata, jak i najważniejsze informacje na temat firmy, jej wartości czy kluczowych wyróżników. Jeśli w treści brakuje podstawowych elementów, a dodatkowo ogłoszenie wygląda jak ¾ ofert publikowanych przez innych pracodawców, na pewno nie przykuje ono uwagi kandydata na dłużej. Pracując nad ofertą rekrutacyjną, warto stawiać na zwięzłe, konkretne informacje, a ponadto – pamiętać o dostosowaniu języka do charakteru organizacji. Znaczenie ma również samo miejsce, w którym widnieje ogłoszenie. Niektórzy rekruterzy wciąż skupiają się wyłącznie na tradycyjnych sposobach poszukiwania pracowników – m.in. za pośrednictwem prasy czy tablic ogłoszeniowych. Obecnie to serwisy internetowe stanowią jednak znacznie skuteczniejszą metodę pozyskiwania kandydatów. Jeśli więc poszukujesz specjalistów do swojej firmy, dodaj ogłoszenie o pracę w sieci, a dotrzesz do wielu doświadczonych kandydatów.
Nieprawidłowo przeprowadzona rozmowa
Innym błędem popełnianym szczególnie przez początkujących rekruterów jest nieprawidłowo przeprowadzona rozmowa. Brak przygotowania do jej przeprowadzenia można zauważyć od razu – kandydat czuje, gdy rekruter nie wie nic na jego temat pomimo szczegółowego CV, a pytania są wymyślane na bieżąco. Rekruter, który przez całe spotkanie nie przedstawia firmy, nie wspomina o warunkach zatrudnienia i liczy jedynie na wypowiedzi kandydata, nie jest odbierany pozytywnie. W trakcie rozmowy powinny głośno wybrzmieć informacje dotyczące warunków zatrudnienia, wynagrodzenia czy następnych etapów procesu rekrutacyjnego. Warto również pamiętać o otwartości na pytania kandydatów. W odniesieniu do rozmowy o pracę dużym błędem ze strony rekruterów są też spóźnienia. Jeśli od potencjalnego pracownika oczekuje się punktualności, taką samą punktualnością powinna wykazać się osoba, która przeprowadza spotkanie.
Zbyt szybko zakończona rekrutacja
Niekiedy firmie tak bardzo zależy na szybkim zatrudnieniu pracownika, że rekrutacja zostaje zakończona niemal kilka dni po rozpoczęciu. Może to skutkować zatrudnieniem nieodpowiedniego kandydata, a tym samym – potrzebą ponownych poszukiwań w niedalekiej przyszłości. Przez zbyt szybko zamknięty proces rekrutacji firma trafi też szansę na zatrudnienie osób, które mogłyby pasować na dane stanowisko i do danej organizacji znacznie lepiej, lecz zwyczajnie nie zdążyły aplikować.
Brak kontaktu z kandydatami
Podstawowym błędem popełnianym przez rekruterów jest brak kontaktu z kandydatami po odbytej rozmowie. Zdarza się, że po spotkaniu rekrutacyjnym osoby zainteresowane zatrudnieniem oczekują na wiadomość zwrotną nawet przez wiele tygodni, a ostatecznie wcale jej nie otrzymują – mimo że rekruter obiecał im odpowiedź w ciągu kilku dni. W takiej sytuacji firma może stracić szansę na współpracę w przyszłości z doświadczonym specjalistą. Dodatkowo, jeśli okres oczekiwania na informację zwrotną się przedłuża, często znajduje on już zatrudnienie w innym miejscu pracy. Co więcej, taki kandydat może wyrobić sobie negatywną opinię na temat danej organizacji. Bez względu na to, czy decyzja jest pozytywna, czy odmowna, rekruter powinien poinformować o niej kandydata w ustalonym terminie, a w przypadku zatrudnienia – odpowiedzieć na wszelkie pytania ze strony nowego pracownika. Pozwala to od początku budować jego zaufanie oraz lojalność. A jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, to poznaj najczęstsze błędy rekruterów IT i dowiedz się, czego szczególnie się wystrzegać, rekrutując pracowników na stanowiska z tej branży.
Niezwracanie uwagi na referencje
Przeglądając zgłoszenia kandydatów, rekruterzy bardzo często całkowicie pomijają referencje – a te mogą wiele powiedzieć na temat kandydata, jego kwalifikacji i samego podejścia do powierzanych obowiązków. Weryfikacja samego CV często okazuje się niewystarczająca – warto zatem sprawdzić wszystkie dostarczone przez kandydata dokumenty. Po otrzymaniu referencji wraz ze zgodą na weryfikację zawartych w nich danych pracodawca lub rekruter ma również prawo skontaktować się z byłym pracodawcą aplikującej osoby. Podczas takiej rozmowy może on potwierdzić wiarygodność informacji z referencji i dowiedzieć się o kandydacie jeszcze więcej – dzięki temu znacząco spada ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby. Jeśli kandydat jest postrzegany przez poprzedniego pracodawcę jako rzetelny i doświadczony specjalista, firma zyskuje dodatkowe potwierdzenie, że warto go zatrudnić.
Podsumowanie
Osoby odpowiedzialne za rekrutację pracowników popełniają niekiedy pewne błędy, które pozbawiają firmę szansy na zatrudnienie dobrego pracownika – zaczynając od nieprawidłowych ogłoszeń o pracę, a kończąc na braku kontaktu z kandydatami. Częstą pułapką jest również brak przygotowania do rozmowy czy zbyt szybkie zakończenie procesu rekrutacyjnego. Przemyślana strategia rekrutacyjna to zatem absolutna podstawa, jeśli firmie zależy na skuteczności procesu rekrutacji.