Zamknij

Własny sklep online – co sprzedawać?

13:04, 02.02.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 13:05, 02.02.2024

Jak stworzyć atrakcyjną ofertę e-sklepu? Ważne będzie m.in. kierowanie się popytem rynkowym – rodzaju sprzedawanych produktów nie można dobierać wyłącznie np. ze względu na własne zainteresowania. Należy pamiętać o tym, że prowadzona działalność ma przede wszystkim spełniać potrzeby potencjalnych konsumentów.

Trendy w handlu elektronicznym

Jakie produkty sprzedawać, aby nie ponieść strat finansowych? W ustaleniu odpowiedzi na to pytanie należy zapoznać się ze wszystkimi aktualnymi trendami w handlu elektronicznym. Są to nowinki technologiczne i zmiany w zachowaniach klientów – zaznajomienie się z nimi umożliwia dostosowywanie oferty do oczekiwań rynkowych w czasie rzeczywistym.

Trendy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Nadążanie za nimi zalicza się do działań, które przedsiębiorcy muszą wykonywać w sposób systematyczny. W tym celu mogą:

  • przeprowadzać analizy danych;
  • śledzić nowości technologiczne;
  • przeprowadzać badania rynkowe;
  • obserwować konkurencję;
  • śledzić media społecznościowe;
  • dostosowywać się do sezonowości.

Konieczne będzie uświadomienie sobie, że poznawanie nowych informacji służy wyciąganiu istotnych wniosków. Zrozumienie trendów pozwala utrzymać przedsiębiorcom konkurencyjność – pod warunkiem że będą w stanie je wykorzystać (a nie kierować się dalej własną i subiektywną opinią). Ostatnią nowinką w branży handlu internetowego stał się np. dropshipping.

Dropshipping

Za jeden ze sprawdzonych sposobów zwiększenia różnorodności sprzedawanych produktów uznaje się dropshipping. To interesujący model biznesowy – sprzedawca nie posiada towaru na stanie (np. w magazynie), przekazuje za to zamówienie i dane klientów bezpośrednio do producentów lub dostawców. Zapewnia to zasadniczą korzyść – przedsiębiorcy mogą skoncentrować się wyłącznie na marketingu i obsłudze klienta.

Dużą popularnością cieszą się integracje z hurtowniami dropshipping z kategorii elektronika i RTV/AGD. Po rozwiązanie to przedsiębiorcy sięgają z chęcią przede wszystkim ze względu na duże rozmiary i wysokie ceny wspomnianego towaru – mogą dzięki temu pominąć koszty składowania urządzeń (nie rezygnując z ich obecności w ofercie). Prowadzi to ostatecznie do zwiększenia całkowitych zysków.

Niektóre produkty nie służą do bezpośredniego zarabiania. Zaawansowani producenci używają ich np. do cross-sellingu. Działa to w następujący sposób – sklep czerpie zysk głównie ze sprzedaży czapek zimowych, ale decyduje się na zamieszczenie do swojej oferty kurtek (pozyskanych w ramach dropshippingu). Pierwszy produkt wyświetla się w zakładce „polecane” – istnieje duża szansa, że zostanie dobrany do koszyka podczas sprzedaży odzieży wierzchniej.

Rodzaje produktów

Dropshipping może stanowić samodzielną strategię biznesową, a może również ją jedynie wspomagać. W drugim przypadku należy zastanowić się odnośnie do rodzaju sprzedawanych produktów – ich wybór ma znaczenie m.in. ze względu na dobór grupy docelowej odbiorców.

Wyróżnia się kilka typów towaru. Przedsiębiorcy powinni dowiedzieć się kluczowych informacji na ich temat.

Unikalne

To przede wszystkim produkty trudne do zdobycia – istnieje cała grupa konsumentów poszukujących towaru nietypowego i rzadko spotykanego w danym kraju. Za przykład mogą posłużyć e-sklepy sprzedające zagraniczne słodycze; konsumenci mogą poznać nowe smaki a przy okazji pochwalić się swoim znajomym posiadaniem czegoś unikatowego.

Sklepy internetowe chcące specjalizować się w tej kategorii mogą postawić na:

  • spersonalizowaną biżuterię;
  • limitowaną odzież;
  • osobliwe gadżety;
  • meble DIY;
  • vintage i antyki;
  • sztukę nowoczesną (np. obrazy).

Promocja takiego towaru musi koncentrować się na jego historii. Dodaje to sprzedawanym przedmiotom dodatkowej wartości i buduje więź z klientami – muszą poczuć się wyjątkowo.

Ekskluzywne

Produkty tego typu mają potencjał przyciągania klientów poszukujących prestiżowych doświadczeń. Pełnią podobną funkcję do towaru unikalnego: zapewniają dostęp do rzeczy niepospolitych.

E-sklepy chcące prowadzić sprzedaż w ten sposób muszą sprzedawać:

  • markowe ubrania od renomowanych projektantów;
  • luksusowe zegarki;
  • biżuterię złotą i diamentową;
  • retro sneakersy (zwłaszcza koszykarskie);
  • ciekawe doświadczenia (np. przejażdżka sportowym samochodem);
  • sprzęt elektroniczny premium.

Do zaleceń ekspertów zaliczyć można tworzenie ofert ograniczonych czasowo. Działanie to wspomaga tzw. strach przed pominięciem – to dla wielu konsumentów silny czynnik motywacyjny.

Klientów produktów ekskluzywnych uznaje się za powracających; z tego powodu warto zadbać o ich lojalność (tworząc np. atrakcyjne programy lojalnościowe).

Handmade

Towar handmade skierowany jest przede wszystkim do konsumentów dbających o środowisko. To klienci zwracający uwagę na skład sprzedawanych wyrobów; pilnujący tego, aby ich wybory konsumenckie nie przyczyniały się do szybszego wyczerpania surowców naturalnych. Nie są zainteresowani np. fast fashion – wolą modę zrównoważoną.

Odpowiednie produkty handmade i DIY to:

  • biżuteria;
  • ceramika;
  • dekoracje i tekstylia do domu;
  • zabawki dla dzieci;
  • wyroby drewniane.

Należy zwrócić uwagę, aby cechowały się ekologicznym składem.

Sezonowe

Za ostatnią kategorię kluczowych produktów uznaje się wszystkie artykuły sezonowe. Pozwalają zyskać uwagę klientów jednorazowych – pojawiają się oni np. w okresie świątecznym, a potem znikają na całą resztę roku. Sklepy generują w ten sposób duży zarobek w ciągu jednego miesiąca.

Przykładem takiego towaru są:

  • artykuły sportowe;
  • dekoracje świąteczne;
  • podróże;
  • akcesoria plażowe.

Stanowią idealne uzupełnienie asortymentu e-sklepu.

Sprzedaż elektroniki – czy to się opłaca?

Tak! Konieczne będzie jednak zrozumienie konkurentów i znalezienie sposobu na wyróżnienie się na ich tle. Oferta elektroniki powinna obejmować nowatorskie modele (o ciekawych funkcjach) i ekskluzywne marki. Ważne będzie zapewnienie dostępności towaru w dniu jego premiery (zwłaszcza w przypadku smartfonów).

Zrozumienie przedstawianych zagadnień pomoże początkującym przedsiębiorcom w podjęciu właściwych decyzji biznesowych.

(art. sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%