Między innymi na terenie powiatu tucholskiego na najbliższe lata zaplanowana jest ważna inwestycja - modernizacja linii kolejowej nr 201 na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto. Przez nasz region wiedzie ona od Wierzchucina po Lipową Tucholską. Przebiega przez Małe Gacno, przecina „napoleonkę” i biegnie dalej przy przystanku kolejowym Zarośle aż do granicy z województwem pomorskim. Jakie plany związane są z tą linią kolejową? Jak jej modernizacja ma wpłynąć na rozwój części Polski, przez którą przebiega?
Linia kolejowa numer 201 na trasie Bydgoszcz - Trójmiasto jest już w trakcie modernizacji. Obecnie prace budowlane obejmują jej dwa fragmenty: Kościerzyna - Somonino (w tym linię kolejową nr 214 Somonino - Kartuzy) oraz Somonino - Gdańsk Osowa (w tym elektryfikację linii nr 229 odcinek Glincz - Kartuzy). Jak przekazuje „Tygodnikowi” przedstawiciel zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA, umowę z wykonawcami robót na ww. odcinkach podpisano odpowiednio w grudniu i wrześniu 2024 roku.
W województwie kujawsko-pomorskim, a co za tym idzie również w powiecie tucholskim, prace podzielono na cztery odcinki. Pierwszy z nich to stacja Maksymilianowo. To zadanie jest w trakcie postępowania przetargowego, a początek prac zaplanowano na IV kwartał bieżącego roku. Kolejne etapy to: Maksymilianowo - Wierzchucin oraz Wierzchucin - Lipowa Tucholska (początek prac w IV kwartał 2026 r.) i Lipowa Tucholska - Kościerzyna (początek prac w I kwartał 2027 r.). Zakończenie wszystkich robót na trasie Kościerzyna - Somonino - Gdańsk Osowa planowane jest do końca 2027 roku, a realizacja na pozostałych odcinkach linii 201 w następujących latach: Gdańsk Osowa - Gdynia Główna w ramach jednego kontraktu w latach 2026-2031 (zakończenie całego projektu, w tym pozyskanie wymaganych pozwoleń do 2032 r.) oraz Kościerzyna - Maksymilianowo w ramach czterech kontraktów w latach 2026-2029.
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 201 zaplanowano: przebudowę istniejących stacji oraz przystanków między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo - Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację odcinków linii objętych modernizacją. Przebudowane perony zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Tym samym zniwelowane zostaną bariery architektoniczne, które są liczne w ramach podstarzałego budownictwa.
Poprawi to dostęp do kolei oraz zapewni wygodne, codzienne podróże do pracy lub szkoły. Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, które w części zostaną zastąpione przez skrzyżowania bezkolizyjne
- informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego.
Zakończenie inwestycji pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna. Z kolei na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h. Wyjaśnijmy, że obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h.
Przedstawiciel PKP Polskie Linie Kolejowe SA wyjaśnia nam, że modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Bydgoszczą i Trójmiastem. Przewoźnicy będą mogli przygotować lepsze oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Inwestycja przyczyni się również do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu.
Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku
- podsumowuje Zieliński.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu tygodnik.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz