W najbliższym czasie rozpocząć się ma bardzo duża wycinka drzew na Piastowskiej, Kościuszki i części Grunwaldzkiej (burmistrz tłumaczy, że zrekompensują ją nowe nasadzenia). Będzie to wstęp do inwestycji oczekiwanej od wielu lat. Kierowcy nową nawierzchnią mają jeździć nową nawierzchnią, a przechodnie spacerować nowymi chodnikami wiosną przyszłego roku. Wiemy, że w pobliżu szkoły ma powstać sygnalizacja świetlna. Przed tucholanami więc miesiące utrudnień.
Łata na łacie, po zimie głębokie i niebezpieczne dziury. Dalekie od ideału chodniki. Dyskusyjne wśród mieszkańców doświetlenie przejść dla pieszych. "Tygodnik Tucholski" przez wiele ostatnich lat słuchał skarg na stan ulicy Piastowskiej, która mimo że nie jest najdłuższą ulicą gminną w Tucholi, to należy do tych najważniejszych. Łączy jadąc prosto Świecką i Warszawską. Przy niej znajduje się największa szkoła podstawowa w mieście, duży market PSS-ów, mnóstwo prywatnych działalności handlowo-usługowych. Zagęszczone są tu najstarsze bloki spółdzielni mieszkaniowej i jej siedziba. Do tej inwestycji wliczona jest też Kościuszki i część ul. Grunwaldzkiej.
Do wiosny 2025 roku
Potężna inwestycja dotycząca tych dróg według ogłoszenia Gminy Tuchola zacznie 1 sierpnia i ma trwać 8 miesięcy. Oddanie placu budowy przez wykonawcę nastąpić 19 marca. Jest nim PORR S.A z Warszawy. "Tygodnik" ma już informację, że firma będzie korzystać z kilku lokalnych podwykonawców, którzy zajmą się konkretnymi zadaniami, jak np. wycinka czy kanalizacja sanitarna. Cała inwestycja będzie kosztować niespełna 8 mln 900 tys. zł. Dofinansowanie z Polskiego Ładu Programu Inwestycji Strategicznych to większość puli: prawie 8 mln 500 tys. zł. Wkład własny gminy to 443.528 zł.
Bardzo duża wycinka drzew. Burmistrz deklaruje, że nie chce betonozy
Podstawowy zakres prac drogowych przedstawiamy w ramce dołączonej do tekstu. Zanim rozpoczną się prace związane z nawierzchnią dróg i chodników, już od przeszłego tygodnia ruszy wycinka drzew. Według spisu, będzie to cięcie na dużą skalę: 56 drzew i 13 krzewów. Pod topór pójdą przede wszystkim lipy i śliwy. Burmistrz Tadeusz Kowalski przekonuje jednak, że po inwestycja nie zakończy się widokiem tzw. betonozy, co jest krytykowane w całym kraju.
- Zieleni będzie co najmniej tyle samo, ale oczywiście nie będzie od razu tak bujna i okazała. Jestem ostatnim, który akceptuje betonozę. Pamiętam swoje boje przy okazji rewitalizacji rynku. Kiedy chciano projektować tak rynek, jakby to było puste pole. (...) Moją troską jest, by zieleni w mieście było jak najwięcej. Nie da się niestety zrobić tak, aby uratować wszystkie drzewa. Wycinka choć duża, jest optymalna. Pod topór pójdą te drzewa, które muszą. Składam deklarację, że jestem zwolennikiem ochrony przyrody. Gdzie będzie można ratować drzewa, tam je uratujemy - twierdzi burmistrz. Zapowiada, że gmina będzie później dysponować zrębem, którego będzie dużo. Drzewo pójdzie na sprzedaż.
Utrudnienia dla mieszkańców, sklepikarzy, rodziców, PSS-ów. Organizują ruch
Przed kierowcami i mieszkańcami miesiące utrudnień. To samo dotyczy licznych właścicieli sklepików czy usługodawców z tego terenu. W cierpliwość będą musieli uzbroić się rodzice dowożący dzieci do szkoły. W przypadku Kościuszki mamy do czynienia nie tylko z mieszkańcami, ale też osobami dojeżdżającymi np. do Powiatowego Centrum Wsparcia. W urzędzie słyszymy, że trwają prace nad organizacją ruchu. Kiedy tylko pojawi się szczegółowy plan, będziemy go publikować. Już teraz wiemy, że do urzędu wpłynęła petycja z PSS Społem Tuchola dotycząca organizacji dojazdu do pawilonu od tyłu, a więc od al. LOP. Ta kwestia jest rozważana. Należy pamiętać, że jest to też teren spółdzielni mieszkaniowej.
- Organizacja ruchu jest ustalana w trosce o komfort o klientów, jak i samych PSS-ów. Siłą rzeczy utrudnienia będą, ale jesteśmy skłonni pójść czasowo na kompromisy - odnosi się do tego wątku burmistrz i przekonuje, że gmina myśli o wprowadzeniu rozwiązań, które zniwelują utrudnienia także wśród innych właścicieli działalności na tym terenie. Zaznacza, że prace nie będą odbywać się na trzech danych ulicach jednocześnie. O szczegóły będziemy pytać w najbliższym czasie, gdy zapadną ostateczne decyzje. Teraz wiemy, że pierwsze prace drogowe rozpocząć mogą się na przełomie sierpnia i września.
Po inwestycji na Piastowskiej będą światła
Jedna z ciekawostek. Wiadomo już, że po inwestycji na ul. Piastowskiej w pobliżu szkoły zainstalowana będzie sygnalizacja świetlna przy przejściu dla pieszych.
- Będzie działać na wzór sygnalizacji w Rudzkim Moście - zapowiada Kowalski. Światło czerwone uruchomi się więc, gdy jadący pojazd przekroczy dozwoloną prędkość. Ponadto włączy się każdorazowo na przycisk, gdy pieszy będzie chciał przejść przez ulicę.
O remoncie Piastowskiej, Kościuszki i Grunwaldzkiej "Tygodnik Tucholski" będzie pisać regularnie.
Rozbudowa dróg publicznych kategorii gminnej nr 010755C – ul. Kościuszki, 010735C ul. Grunwaldzka (część) i nr 010783C – ul. Piastowska w Tucholi. Zakres zadania obejmuje: jezdnie, chodniki, miejsca postojowe, zjazdy indywidualne i publiczne, wycinkę drzew, nasadzenia zastępcze, oświetlenie drogowe, kanalizację deszczową, sieć wodociągową, sieci elektroenergetyczne, sygnalizację świetlną, kanał technologiczny oraz usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą.
1) Ulica Kościuszki – długość odcinka – 357 m,
- chodnik z kostki betonowej – pow. 922 m2,
- stanowiska postojowe z kostki betonowej (22 stanowiska) – pow. 299 m2,
- zjazdy z kostki betonowej – pow. 401 m2,
- jezdnia bitumiczna – pow. 1 448 m2,
- jezdnia z kostki betonowej (w tym wydzielone stanowiska postojowe) – pow. 628 m2.
2) Ulica Piastowska – długość odcinka – 444 m,
- chodniki z kostki betonowej – pow. 2 570 m2,
- stanowiska postojowe z kostki betonowej – pow. 915 m2,
- zjazdy z kostki betonowej – pow. 434 m2,
- jezdnia bitumiczna – pow. 2 635 m2.
3) Ulica Grunwaldzka (część) – długość odcinka – 227 m,
- chodniki z kostki betonowej – pow. 436 m2,
- zjazdy z kostki betonowej – pow. 104 m2,
- jezdnia bitumiczna – pow. 1 043 m2.
- stanowiska postojowe
4) Sieć kanalizacji deszczowej
5) Sieć wodociągowa rozdzielcza
6) Oświetlenie rozbudowywanych i przebudowywanych dróg wraz z doświetleniem przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów
7) Kanał technologiczny o dł. 977, m.
1) w obrębie inwestycji:
- drzew liściastych – robinia akacjowa – 26 szt.,
- drzew iglastych – w uzgodnieniu z inwestorem – 10 szt.,
- krzewów niskich – berberys – 265 m2.
2) poza obrębem inwestycji:
- drzew liściastych – robinia akacjowa – 20 szt.
Ponadto należy w rejonie inwestycji zawiesić 2 skrzynki lęgowe dla ptaków: 1 skrzynkę typu A oraz 1 skrzynkę typu A1, których lokalizację należy uzgodnić z ornitologiem.
Inwestycja rusza 1 sierpnia i ma zakończyć się w marcu 2025 roku
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz