Od strony Żalna można już dojechać rowerem do samej granicy województw kujawsko-pomorskiego i pomorskiego. Obecnie gmina Kęsowo projektuje następną ścieżkę – w kierunku Tucholi. Czy miasto "odpowie" podobną inwestycją?
Rowerzyści na pewno będą bardzo zadowoleni z tego faktu: w powiecie tucholskim przybywa kilometrów ścieżek przyjaznych jednośladom, odcinek od Piastoszyna do granicy z gminą Chojnie (a co za tym idzie także granicy powiatów i województw) został zakończony. Choć niemal dwukilometrowy trakt powstał przy drodze wojewódzkiej, to o pieniądze na jego realizację postarała się gmina Kęsowo, która otrzymała wysokie dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Lokalny samorząd wcześniej zajął się także stworzeniem ścieżki rowerowej na odcinku Żalno – Piastoszyn. Najnowsza inwestycja pochłonęła niecałe 900 tys. zł, a wkład własny gminy wyniósł około 182 tys. zł.
"Tygodnik Tucholski" zajmował się tematem budowy ścieżek dla rowerzystów parokrotnie. Już w zeszłym roku padały zapowiedzi stworzenia takiej drogi również od strony sąsiadującej gminy Chojnice – z Silna do granicy województw. Rozmawialiśmy o tym m.in. z wójtem gm. Chojnice Zbigniewem Szczepańskim. Dodatkowo obaj rządzący z sąsiadujących samorządów mówili o stworzeniu punktu widokowego przy Jeziorze Grochowskim. Czy te plany są aktualne?
Punkt widokowy przy ścieżce zbudujemy w przyszłym roku. Gmina Chojnice deklaruje, iż wykona brakujący odcinek traktu rowerowego do końca czerwca 2022 roku
– odpowiada na nasze pytania wójt gminy Kęsowo Radosław Januszewski.
Kęsowo planuje kolejne ścieżki. A Tuchola?
Gmina Kęsowo nie poprzestaje na opisywanej inwestycji. Już teraz planuje kolejną rozbudowę infrastruktury rowerowej, ścieżki w tej części regionu rozrastają się od środka. Jak informuje Januszewski, gmina podpisała umowę z projektantem (na 18.450 zł brutto) na wykonanie dokumentacji projektowej traktu rowerowego z Żalna w kierunku Bladowa przy DW 240. Budowa zostanie podzielona na dwa etapy, a niezbędna dokumentacja ma powstać do 30 grudnia 2021 roku i 15 marca 2022 – w zależności od etapu, którego będzie dotyczyć.
Długość projektowanego całego odcinka to około 900 metrów, koszt ścieżki będzie znany po wykonaniu przedmiotowej dokumentacji
– tłumaczy Radosław Januszewski. Dodaje, że Kęsowo będzie starało się o pozyskanie środków zewnętrznych na realizację inwestycji.
Jeżeli ścieżka powstanie, będzie kończyła się od strony Żalna jeszcze przed Bladowem. Czy gmina Tuchola zdecyduje się na podobne kroki, jakie wykonuje kęsowski samorząd i zainwestuje w rozwój opisywanej infrastruktury? O to pytamy burmistrza Tucholi Tadeusza Kowalskiego.
Rzeczywiście od jakiegoś czasu przymierzamy się do projektowania ścieżki rowerowej od Bladowa do granicy gminy. Prawdopodobnie w budżecie na przyszły rok zabezpieczymy odpowiednie środki na wykonanie dokumentacji projektowej. Dzięki takiej inwestycji udałoby się połączyć ścieżką rowerową Bysław aż z Charzykowami
– mówi burmistrz.
Z odpowiedzi wynika zatem, że stworzenie niezbędnej dokumentacji zostanie zlecone przez gminę Tuchola najszybciej dopiero w 2022 roku.
Być może pojawi się w najbliższym czasie możliwość pozyskania środków unijnych na tego rodzaju inwestycje. Na pewno będziemy starać się o ich zdobycie. Chciałbym również zaznaczyć, że dla gminy Tuchola najważniejsze jest aktualnie zaangażowanie w budowę ścieżki przy innej drodze wojewódzkiej, numer 241. Chodzi rzecz jasna o trakt prowadzący do osiedla Heban, tutaj priorytetem jest bezpieczeństwo mieszkańców
– kończy Tadeusz Kowalski.
koloko12:56, 17.07.2021
0 0
Czy ścieżki muszą być grodzone tym żółtym płotem jak dla świń?? 12:56, 17.07.2021
bladowianka17:46, 17.07.2021
2 0
Burmistrz Kowalski nie zauważył albo nie chce zauważyć że w Bladowie jest też osiedle Hebana i jest tak samo niebezpiecznie jak priorytetowa dla niego ścieżka w kierunku Mędromierza. Może zrobić referendum i przyłączyć się do Kęsowa bo tam jakoś potrafią działać skuteczniej 17:46, 17.07.2021
Oskar 19:46, 17.07.2021
0 0
Piastoszyn_ Raciąż ? 19:46, 17.07.2021