Zamknij

Woda jest niezbędna podczas treningu.

10:53, 08.08.2019 | materiały partnera

Upały w pełni. Z różnych źródeł słyszymy, że należy dużo pić aby uzupełnić płyny w organizmie. Szczególnie osoby aktywne uprawiające różne dyscypliny sportowe powinni dbać o właściwe nawodnienie organizmu. Skutki odwodnienia mogą mieć bardzo negatywny wpływ na nasz organizm. Woda stanowi większość naszego organizmu i odpowiada za szereg funkcji organizmu. Bez właściwej gospodarki wodnej nie ma mowy o skutecznym treningu czy to siłowym, czy wytrzymałościowym. Nadmierna utrata wody może mieć wpływ na problemy z transportem glukozy i innych składników odżywczych, zmniejszeniem objętości mięśni, osłabieniem ogólnych zdolności psychofizycznych czy ograniczeniem dostarczenia odpowiedniej ilości tlenu do mięśni.

Oczywiście należy pić dużo wody niegazowanej, a należy unikać napoi gazowanych. Czy jednak sama woda wystarczy aby zaspokoić potrzeby osoby aktywnej? W trakcie treningu tracimy nie tylko wodę, a także istotne dla naszego organizmu elektrolity. W czasie upałów i wysiłku nasz organizm nagrzewa się bardzo szybko. Aby się schłodzić pocimy się. Wraz z potem oprócz wody z naszego organizmu wydalane  są także cenne minerały takie jak magnez, sód i potas.

Woda, a może napój izotoniczny?

Wiele zależy od intensywności treningu, miejscu jego wykonywania oraz godzinie treningu. Wiadomo inne będzie zapotrzebowanie na płyny podczas treningu w godzinach południowych, inne o 6 rano czy 22. Generalnie jeżeli trening nie jest długi – kilka, kilkadziesiąt minut i mało intensywny sama woda powinna wystarczyć. Jednak woda nie ma zbyt wielu minerałów. Jeżeli już decydujemy się na wodę trzeba wybierać taką o większej zawartości sodu, magnezu i potasu. Przy większej intensywności i dłuższych treningach warto pomyśleć o napojach izotonicznych firmy Odzywki-Olimp.pl, które ze względu na optymalne, zbliżone do płynów ustrojowych, stężenie węglowodanów i elektrolitów, dużo szybciej i skuteczniej nawadniają nasz organizm i gaszą pragnienie, niż zwykła woda. Napój izotoniczny przyczynia się do zachowania równowagi elektrolitycznej w naszym organizmie, ta zaś  jest niezbędnym elementem właściwego jego funkcjonowania. Są też napoje izotoniczne bez węglowodanów, które mają same elektrolity. Te są dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy kontrolują ilość kalorii w diecie. Wszyscy pozostali powinni postawić na tradycyjne izotoniki z cukrem, który w przypadku dużych temperatur i treningu ma także korzystny wpływ w trakcie ćwiczeń.

A może BCAA?

Aminokwasy rozgałęzione BCAA są sprzedawane także w proszku i można z nich przygotować napój izotoniczny. Występują w bardzo wielu smakach, w tym takich jak smak cola, mojito i wiele innych. Także na bazie tych aminokwasów można przygotować napój, który szczególnie można spożywać w okresie około treningowym, przed, w trakcie i/lub po treningu.  Aminokwasy BCAA zwiększają możliwości treningowe i dostarczają energii do działania. Przy okazji hamują katabolizm powysiłkowy.

Bez względu na to jakie są nasze upodobania co do tego jaki rodzaj napoju spożywamy w trakcie treningu należy pamiętać, że najlepiej mieszać kilka z nich i pić w ciągu dnia duże ilości wody, szczególnie kiedy temperatura przekracza 30 stopni, a na przykład na treningu sięgnąć po butelkę z izotonikiem. Należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów – tzn. należy pić częściej a mniejsze ilości. Wypicie na raz dużej ilości wody czy innego napoju nie jest dobrym rozwiązaniem.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
© tygodnik.pl | Prawa zastrzeżone