Ford Focus to model dostępny w sprzedaży od 1998 roku. Od samego początku cieszył się dużą popularnością i do dziś sporo aut z pierwszej edycji jeździ po polskich ulicach. Aktualna generacja Focusa nosi numer 3, a za chwilę wchodzi na rynek „czwórka”.
Zacznijmy od tego, że trzecia edycja Forda Focusa kontynuuje sukcesy swoich poprzedników. Po raz kolejny sprzedaż tego auta byłą zadowalająca, Ford dotrzymał tempa trendom stylistycznym i wypuścił na rynek auto, które dobrze wygląda i świetnie się prowadzi. Ale po kolei.
Co wyróżnia Forda Focusa trzeciej generacji? Zdecydowanie jego wygląd zewnętrzny, który po liftingu otrzymał nowe linie, nową atrapę chłodnicy, lampy oraz zderzaki. Nabrał więcej dynamizmu i drapieżności przy jednoczesnym zachowaniu odpowiednich proporcji. Zmiany wystąpiły także wewnątrz auta – przede wszystkim czytelny kokpit i znacznie większy i wygodniejszy w obsłudze panel dotykowy. Kierownica zyskała zgrubienia, dzięki którym łatwiej leży w dłoniach, fotele pozostały wygodne i również dobrze trzymają ciało na zakrętach. Największe zmiany nastąpiły z tyłu – bagażnik został odrobinę podniesiony, lampy zupełnie przeprojektowane i wydłużone, a to właśnie idealnie wieńczy sportowy charakter auta. Co natomiast kryje się pod maską Forda Focusa 3?
Dysponuje on wieloma wersjami silnikowymi – podstawowa to EcoBoost 1.0, która jest ekonomiczna, mimo że posiada moc 100 lub 125 KM (kosztem tego jest jedynie przyspieszenie, które zamyka się w ok. 12 sekundach – to w końcu 3-cylindrowy motor). Jeśli natomiast sięgniemy po silniki EcoBoost w wersji 1.5, możemy już liczyć na moc w wysokości 150-183 KM, co skraca czas przyspieszenia o ok. 4 sekundy! W ofercie dostępny jest też silnik wolnossący Ti-VCT o mocy od 85 do 125 KM, i w tej jednostce montaż LPG jest jak najbardziej opłacalny - a także napędy Diesla. W wersji RS focusy mogą osiągać moc nawet do 350 KM!
Pod względem wyposażenia Ford Focus trzeciej generacji spełnia wszystkie oczekiwania, jakie można mieć wobec auta z tego segmentu. W standardzie jest ABS, ESP, elektryczne lusterka i szyby, system Active City Stop, który hamuje samodzielnie w miejskich korkach, a do dokupienia są też systemy monitorujące obszar martwego pola w lusterku czy kamerę cofania. Wszystko oczywiście w zależności od wersji wyposażenia i dodatkowej, opcjonalnej stylizacji. By dotrzymać kroku konkurencji, producent zaprojektował też własny system Active Park Assist, który znacznie ułatwia parkowanie w mieście. Polega on na znanej już technologii, która samodzielnie rozpoznaje miejsce parkingowe oraz dzięki synchronizacji z pedałem gazu i hamulca bez udziału kierowcy obraca kierownicą, by zaparkować na właściwym miejscu. To samo wsparcie możemy uzyskać także w momencie wyjeżdżania z miejsca parkingowego. Samochody stają się więc coraz bardziej autonomiczne! Więcej o Fordzie Focusie 3 znajdziemy pod adresem: https://www.ford.pl/osobowe/focus.
A co ze wspomnianym modelem czwartej generacji? Akurat pod względem technologicznym ma to być duży krok do przodu, także w kontekście bezpieczeństwa. Podniosą je zdecydowanie LED-owe reflektory, które potrafią doświetlać zakręty przy wolnych i szybkich manewrach, a także mogą być odpowiednio kierowane przez system rozpoznawania znaków. Na drodze w nocy możemy więc czuć się bezpieczni. Technologiczną ciekawostką będzie zdecydowanie wyświetlacz HUD, który umieszczony jest za kierownicą w postaci przezroczystej płytki z wyświetlaczem. Rozwiązanie to wprawdzie znane jest z innych marek, ale w Focusie będzie miało swój debiut. Wyświetlacz taki zapewnia komfort i większe bezpieczeństwo, ponieważ pozwala kierowcy nie odrywać wzroku od drogi, gdy sprawdza podstawowe parametry jazdy.
Chyba najciekawszym rozwiązaniem jest aktywne zawieszenie, którego zadaniem będzie rozpoznawanie i przechytrzanie dziur na drodze. Polega to na tym, że specjalny system, który co milisekundę analizuje wibracje z kół, rozpoznaje zbliżającą się dziurę i we właściwym momencie zatrzyma opadanie koła (synchronizacja z amortyzatorem), dzięki czemu z mniejszą siłą uderzy ono o drugą krawędź koleiny. Dodatkowo system został tak zaprojektowany, że tylne zawieszenie informowane jest o dziurze chwilę wcześniej przez informacje z przedniej pary amortyzatorów, dzięki czemu całość działa precyzyjniej. Można powiedzieć, że samochód dzięki temu unosi się ponad dziurami… Pod względem wizualnym „czwórka” również nie będzie odbiegać od najnowszych trendów – auto jest dynamiczne, lekko zadziorne, ale widać jednocześnie, że pretenduje stylistycznie do aut z wyższej klasy.
To ruch typowy dla coraz większej ilości producentów – wystarczy spojrzeć choćby na nowe modele samochodów takich producentów jak Peugeot, Hyundai czy Renault. Stylistycznie są to perełki 2018 roku, a nowy Ford Focus może być kolejną z nich.